Fumika TSUCHITORI "Bones and Skin (light a fire, have to go find the roses)"

8/22 (Sat.) - 9/13 (Sun.), 2020
[Important Information for Visitors]
*Please refrain from coming to the gallery if you have any symptoms such as fever or cough.
*You may be asked to use a non-contact thermometer to measure your body temperature upon entering the gallery.
*Please wear a mask and disinfect your hands with alcohol at the entrance.
*Please note that if the gallery space is crowded, there may be a restriction on entry.

Ventilation in the gallery will be done regularly. Our staff will ensure that the temperature is checked daily, and that hands are washed and sanitized. Additionally, the staff will wear a mask when serving customers.
Installation View
Works
I and You (what color of heart do I touch in my dream)
2020
oil and acrylic on canvas, spray, 1280 x 2300 mm
I and You
2020
oil and acrylic on canvas, spray, 1455 x 1120 mm
I and You(Try to set the night on fire)
2020
oil on canvas, spray, 1303 x 970 mm
I and You
2020
oil and acrylic on canvas, spray, 910 x 1454 mm(910 x 727 mm set of 2)
I and You
2020
oil on canvas, spray, 530 x 652 mm
I and You (blue in my dream)
2020
oil on canvas, spray, 410 x 318 mm
I and You (red in my dream)
2020
oil on canvas, spray, 410 x 318 mm
a scene(rose)
2020
acrylic on canvas, 530 x 455 mm
a scene(lily)
2020
oil and acrylic on canvas, spray, 530 x 455 mm
a scene(愛はガラスのようなもの)
2020
oil and acrylic on canvas, spray, 530 x 455 mm
a scene(愛はガラスのようなもの)
2020
oil and acrylic on canvas, 530 x 455 mm
a scene(つい)
2020
oil on canvas, 273 x 220 mm
a scene(つがい)
2020
oil on canvas, 273 x 220 mm
Press release

Tokyo, Japan – WAITINGROOM is pleased to announce Fumika TSUCHITORI solo exhibition “Bones and Skin (light a fire, have to go find the roses)”, through August 22th to September 13th at the gallery.

About the artist

Born in 1995 in Hyogo, currently lives and works in Kyoto. Graduated from the department of art and craft at Kyoto University of Art and Design in 2020. Her recent exhibitions include a group exhibition “SUBJECT” (2020, ANTEROOM KYOTO, Kyoto), group exhibition “A-Lab Artist Gate 2020” (2020, A-Lab, Hyogo), group exhibition “Kyoto Art Lounge” (2019, Starbucks Coffee Sanjo Ohashi, Kyoto), group exhibition “Shibuya STYLE Vol.13” (2019, Seibu Shibuya art gallery, Tokyo), group exhibition “Innocent -P-” (2019, Kyoto International Conference Center, Kyoto), group exhibition “Artist’s Tiedeland KYOTO” (2019, Isetan Shinjuku Men’s Building Art Lounge, Tokyo), group exhibition “SPURT” (2019, Galerie Aube, Kyoto), group exhibition “Read the Wachuan” (2018, Notre Dame Jogakuin Junior and Senior High School Wachuan, Kyoto), group exhibition “HOP” (2018, Galerie Aube, Kyoto), group exhibition “Kyoto University of Art and Design Degree Show” (2018, Kyoto University of Art and Design, Kyoto), group exhibition “Now, That Paintings” (2017, Painting Laboratory303, Kyoto) and others.

アーティスト・ステートメント

絵を描くことは、大切にしている宝物をこっそり見せたり、ふと見つけたものを思いがけなく気に入り、見て!という行為に似ている。とてもegoisticだ。安直だが人間くささを感じてしまい愛しい。見せてもらうのはうれしい。そんなに大切なものを見せてくれること、何かを見て自分を思い出してくれることはうれしい。誰かに、何かに触れるということは許されているということだと思う。そのことをたびたび忘れている。 大事なものひとつも取り零さないで抱きしめたいけれど、 そんなに沢山持てるだろうか?それともひとつだけを選び取るのだろうか。 ある人が 心臓の形を初めて見たときこれが動いてるんだと驚いた、と私に話したことを最近よく思い出している。いつか私もおなじように見えるのだろうか、と。 土取 郁香

「見る」ことはひとつの対象を個人的に思い入れることの始まり

土取は、ひとりの人間が何かをひとつ選び、大切に思うことに強い関心を抱いてきました。本展のタイトル「骨と皮」は絵画の構造を身体に見立ててつけられています。絵画の皮膚たるキャンバスに筆で触れる、ラッカースプレーで触れずに描く、クレパスをこすりつけるといった多様な筆づかいは、人やものへの思い入れを表現する行為のバリエーションに置き換えることができます。 土取が描く「密接した2人」というモチーフは、美術史上に幾多に存在してきました。アール・ヌーヴォーの画家グスタフ・クリムトは、絵画や彫刻などの美術に対して下位に位置づけられてきたきらびやかな装飾芸術を人物画に取り入れ、豪奢さとエロスを描きました。土取の作品も、クリムトの代表作《接吻》のように装飾柄と人物を配置した絵画の系譜に位置づけられます。しかし、土取は常に、日々の暮らしやインターネットで実際に「見た」装飾やモチーフを描くことで、絵画に豪奢さではなく日常性をとりいれます。 「見る」という行為は、共有可能な感覚のようでありながら実は非常に個人的な行為です。その点で、「見る」ことはひとつの対象を個人的に思い入れることの始まりといえます。つまり、絵画は土取の見る行為それ自体の表出であり、彼女の思い入れの開示でもあります。 フェリックス・ゴンザレス=トレスは、キャンディーやクッキーといった日常的なものを亡くなったパートナーの体重の分だけ積み上げた彫刻作品で個人的な愛を表現しました。土取の絵画における日常的なもの、見ることや触れることを通した「思い入れ」の表現は、より大きな器のように機能し、誰もが共有できる愛の感覚を投影できるものといえるでしょう。

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Fumika TSUCHITORI

Born in 1995 in Hyogo, Japan
Currently lives and works in Kyoto

EDUCATION

2020 Kyoto University of Art and Design, Master’s degree

GROUP EXHIBITIONS

2020
SUBJECT, ANTEROOM KYOTO, Kyoto
A-Lab Artist Gate 2020, A-Lab, Hyogo

2019
Kyoto Art Lounge, Starbucks Coffee Sanjo Ohashi, Kyoto
Shibuya STYLE Vol.13, Seibu Shibuya art gallery, Tokyo
Innocent -P-, Kyoto International Conference Center, Kyoto
Artist’s Tiedeland KYOTO, Isetan Shinjuku Men’s Building Art Lounge, Tokyo
SPURT, Galerie Aube, Kyoto

2018
Read the Wachuan, Notre Dame Jogakuin Junior and Senior High School Wachuan, Kyoto
HOP, Galerie Aube, Kyoto
Kyoto University of Art and Design Degree Show, Kyoto University of Art and Design, Kyoto

2017
Now, That Paintings, Painting Laboratory303, Kyoto

AWARDS

2020 Kyoto University of Art and Design, Graduate Show Award
2017 Japan Traffic Culture Association, The 38th International TAKIFUJI Art Award, Prize for Excellence

PUBLIC COLLECTION

Kyoto Art Stay Nishijin Sutematsu, stairway decoration, Kyoto

Artist
土取郁香
Fumika TSUCHITORI